Na čo si dať pozor pri novom zákone o prevádzke vozidiel v cestnej premávke

Prednedávnom sme vás informovali o novom zákone o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. Nový zákon je v platnosti od 1.1.2022 a platí pre vozidlá s dátumom evidencie po 1.1.2005. V tomto článku vám prinášame rady, ako sa vyhnúť starostiam či problémom,  ktoré môžu pre vás nastať.

Pozastavenie prevádzky vozidla M1 a N1

Ak pri dopravnej nehode alebo škodovej udalosti bol poškodený aspoň jeden hlavný bezpečnostný prvok: deformačné zóny, zavesenie kolies, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy je pozastavená prevádzka vozidla. Automaticky, bez akéhokoľvek administratívneho procesu.

POZOR: Znamená to, že po takejto nehode, máte neplatnú STK

Toto pozastavenie prevádzky vozidla je platné po dobu 180 dní, kým vozidlo nie je opravené v autorizovanej alebo nezávislej opravovni a kým neaobsolvuje STK. Počas pozastavenia prevádzky nie je možné vozidlo používať v cestnej premávke. Výnimkou je len cesta na STK po oprave vozidla. 

Ak si vozidlo dáte opraviť v inej, ako autorizovanej alebo nezávislej opravovni, ktorá nespĺňa požiadavky podľa nového zákona, bude vaše vozidlo podľa zákona nemožné používať v cestnej premávke. Laicky povedané, prišli ste o auto. 

Po oprave v autorizovanej alebo nezávislej opravovni a po úspešnom absolvovaní STK môžete vozidlo opätovne používať v cestnej premávke. 

Autorizovaná opravovňa a nezávislá opravovňa

Pri výbere autoservisu buďte veľmi opatrní, pretože sa ľahko môže stať, že o vozidlo prídete. Predovšetkým si vyberajte, opravovne – autoservisy, ktoré spĺňajú všetky podmienky, ktoré im ukladá nový zákon. 

Ako si vybrať autoservis

Podľa nového zákona musí autoservis spĺňať následovné podmienky:

  • musí mať prístup k informáciám o opravách a údržbe výrobcu vozidla a v súlade s nimi vykonávať opravu vozidla,
  • musí vykonávať opravu vozidla na základe informácií o opravách a údržbe poskytnutých výrobcom vozidla,
  • musí používať požadované technické vybavenie na vykonanie opravy vozidla,
  • musí písomne potvrdiť, že oprava vozidla bola vykonaná podľa informácií a postupov výrobcu vozidla.

Príklad z praxe

Spôsobil som dopravnú nehodu, pri ktorej boli na mojom aute poškodené aj vyššie spomínané prvky. Škoda nebola veľká, šiel som do autoservisu. Vopred som si nezistil, či autoservis spĺňa všetky podmienky podľa nového zákona. 

V dobrej viere, že auto je opravené a pojazdné, ho používam v cestnej premávke naďalej. 

O nejaký čas som opäť spôsobil dopravnú nehodu. Poisťovňa má možnosť si zistiť, že vozidlo nebolo opravené v zmysle zákona, a tým pádom nemá platnú STK. Takto spôsobenú škodu síce za mňa uhradí, ale má právo si ju odo mňa vyžiadať v plnej výške formou regresného konania.

TIP na záver 

  • zákon platí len pre vozidlá s evidenciou od 1.1.2005 a pre kategóriu M1 a N1
  • zákon platí od 1.1. 2022 ( ak ste mali nehodu v tomto roku, nemôže poisťovňa od vás vyžadovať dokumentáciu, ktorá bola platná až od 1.1.2022)
  • pri oprave vozidla po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti si poriadne preverte autoservis, zistite si, či spĺňa všetky podmienky uložené zákonom
  • odkladajte si všetky písomnosti, ktoré súvisia s opravou vozidla po nehode alebo škodovej udalosti

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

error: Content is protected !!